Architect in de kijker: architectenbureau joris gijsenberg
Contextualiteit, ruimtelijkheid, functionaliteit en duurzaamheid: dat zijn de vier pijlers die de ontwerpvisie van architectenbureau joris gijsenberg uit Tienen het best omschrijven. Aan die kernwaarden hechten ir.-architect Joris Gijsenberg en architect Kevin Ceux, die het bureau uitmaken, veel belang. Ook bij kleuterschool Stapje voor Stapje te Hakendover (Tienen) komen deze vier pijlers naar boven, al stond het architectenbureau hier wel voor een uitdaging.
“De kleuterschool Stapje voor Stapje bevindt zich op een achterin gelegen perceel. Het is enkel bereikbaar via een 2,5 meter breed pad en ligt net achter de basisschool, grenzend aan alle achtertuinen van de rond omliggende straten”, aldus Joris Gijsenberg. “Het pand dat er vroeger stond was een prefabgebouw met een speelruimte van slechts 250 m². Daar moest verandering in komen.”
Functionele ruimtes
Het ontwerp van architectenbureau joris gijsenberg transformeerde de school tot een verademing voor de kleutertjes die de school als een aangename en speelse tweede thuis ervaren. De binnenruimte werd meer dan verdubbeld, en ook de oppervlakte van de buitenspeelplaats ging van 250 m² naar 525 m². “Gezien het behoorlijk gevulde bouwprogramma dat op dezelfde beperkte bouwzone moest gerealiseerd worden, moest er in de volumetrie gezocht worden naar een compacte planvorm om tot een functioneel en werkbaar project te komen. Daarom kozen we ervoor om met verschillende niveaus te werken wat ons ook de mogelijkheid bood om een extra bovendakse speelplaats te creëren.”
Ruimtelijke landmark
Een ander belangrijk aspect bij Stapje voor Stapje was de contextualiteit en de ruimtelijkheid. Doordat de school op een achterin gelegen perceel ligt, en het gebouw een grote footprint op het perceel heeft, moest architectenbureau joris gijsenberg op zoek naar de perfecte materialen voor een rustige doch herkenbare uitstraling. “In zijn context moest het ontwerp op zoek naar een evenwicht tussen neutraliteit maar ook eigenheid. Met de volumetrie van het gebouw en de gekozen gevelmaterialen denken we hier in geslaagd te zijn.”
Rustig baken
“Met de blanco van Nelissen als gevelsteen hebben we het gebouw kunnen profileren als een rustig en herkenbaar baken voor de kinderen. We zochten vooreerst een baksteen die niet bruuskeert. Met een lichtere steen konden we psychologisch meer afstand creëren, en daarom hadden we met de blanco snel de ideale gevelsteen gevonden. Door de witte behandeling is het een krachtige steen met toch een vreedzame uitstraling. Het effect van het lijmmetselwerk van de blanco wordt nog versterkt door het witte buitenschrijnwerk en wordt speels maar toch genuanceerd uitgedaagd door een beperkte gevelbekleding met gekleurde panelen waarbij het kleurenspel even terugkomt in de dragende kolommen van de overdekte speelplaats.” Qua kleur blijft het gebouw dus eerder wat neutraal, wat ook toelaat dat de kleuren die de spelende kinderen vertolken nog beter tot hun recht komen. “Het kleurenpallet van de spelende kinderen schittert op de witte achtergrond van het blanco-metselwerk” aldus Joris Gijsenberg.
Duurzame keuze
Er werd gekozen om de blanco te verlijmen. “We hebben hier de lijm vet laten uitvoeren waardoor het lijkt alsof de gevel dun gevoegd is. Het N70/5 formaat geeft alles een mooie uitstraling, en zorgde ervoor dat we onze spouwmuren op een bepaald formaat konden houden waardoor we de muren extra hebben kunnen isoleren en we de nuttige ruimte zo groot mogelijk hebben kunnen houden.” Ook de keuze voor baksteen was snel gemaakt. “We zijn allebei grote fan van baksteenmetselwerk. Qua veroudering van een gebouw is baksteen een zeer interessant product. We wilden een gebouw neerzetten dat een aantal generaties mee kan gaan, en gingen dus voor een duurzame keuze op lange termijn.”
Terug naar de kindertijd
architectenbureau joris gijsenberg kijkt met een positief gevoel terug naar Stapje voor Stapje. “We zijn zeer tevreden over het resultaat. Het gebouw heeft volgens ons de ideale uitstraling. Het plaatje klopt!” Ook over de samenwerking met de school is Joris Gijsenberg positief. “Als je met een schoolteam samenwerkt rond een project, heb je automatisch verschillende meningen en inzichten. Het is fijn om zo tot een aangenaam maar ook werkbaar project te komen. Daarnaast is het sowieso altijd fijn om een schoolproject te mogen ontwerpen. Het functionele kan hier steeds met een speelse toets uitgewerkt worden.”