Kleurentrends 2021-2022: The Reward
De pandemie zette de wereld even on hold, maar de eindeloze lockdowns gaven ons wel de tijd om stil te staan bij onszelf en de keuzes die we maken. De verbondenheid van het individu met de maatschappij werd opnieuw duidelijk: individuele beslissingen hadden immers een enorme impact op de vrijheden van de groep. Ook na de pandemie willen we via onze lifestylekeuzes bijdragen aan een betere wereld. We beseffen dat we niet langer zomaar wat kunnen consumeren. We willen ethisch verantwoorde producten: geproduceerd met een negatieve CO2-uitstoot, in faire arbeidsomstandigheden, met plantaardige materialen…
Het is niet meer hip om op te scheppen over je verre vliegtuigvakantie, wel over hoe ecologisch je leeft. Merken moeten daarom eerlijk en transparant zijn, en niet alleen over hun ecologische voetafdruk. Ook andere ethische thema’s als diversiteit, genderneutraliteit, culturele identiteit en inclusiviteit spelen mee. Merken worden beloond voor hun oprechte inspanningen op dat gebied. Zeker wie de jongere generaties consumenten wil aanspreken, moet zich daarvan bewust zijn.
De ethisch bewuste consument is een hoopvolle wereldverbeteraar. Het is dan ook een optimistische trend met warme tinten als oranje, geel en rood. Het basispalet bevat dan weer kleuren die verwijzen naar ecologie en recyclage. De zand- en aardetinten komen terug in vloer- en wandbekleding maar ook in de onbewerkte materialen van meubels en objecten. Het blauw en groen krijgt een petroleum tintje.
Duurzaam (her)gebruik is cruciaal bij de inrichting van het interieur. Zo krijgen gerecycleerde materialen, zoals vilt van PET-flessen of andere plastics, voorrang. Nog een voorbeeld zijn afgedankte bouwmaterialen die opgewaardeerd worden tot esthetisch verantwoorde interieuritems. De repair-esthetiek is alomtegenwoordig: spullen herstellen, beperkt immers de afvalberg. Zelfs nieuwe items zien eruit alsof ze gerepareerd werden. Het geheel mag dus zeker niet te afgelikt ogen: imperfecties mogen, bijvoorbeeld in het glazuur van keramiek of bij handgeweven textiel. Naden en stiksels worden niet weggestopt, het maakproces moet zichtbaar blijven. Patchwork (de manier bij uitstek om textiel te upcyclen) is dé grote trend, en niet alleen als het typische lapjespatroon. De mix & match-feel wordt opgeroepen in motieven, door de schikking van objecten en materialen of bijvoorbeeld door naden in de vloerbekleding.